Jumaat, April 18, 2008

Ulam-Ulaman Di Malaysia.

Petai dan isinya.
Paling sedap dibuat sambal bersama udang/ikan bilis.

Terung pipit.


Pucuk paku.
Sedap di masak bersama ikan pekasam untuk di buat masak lemak.


Pucuk Gajus
Juga dijadikan ulam bersama laksa.


Pegaga
Boleh dijadikan kerabu bersama kelapa parut.


Kaduk
Selalu di campur di dalam nasi ulam.

Kerdas/Genuak/Kenuak

Isi kerdas yang sudah bertunas/cambah.


Buah jering

Isi jering


Pucuk Putat


Buah Putat
















3 comments:

zulkiflee berkata...

Setahu saya pegaga ada terbelah pad daunnya. Tapi dalam gambar di atas tak macam pegaga pun. Tak pastilah pula kalau ada pegaga jenis lain. Saya pernah tanya tumbuhan tersebut pada kawan tapi kawan tu kata beracun. Jadi saya tak berani makan melainkan ulam jenis pegaga yang ada terbelah daun tu.

Mamanisa berkata...

Ada mcm-mcm jenis pokok pegaga. Cuba search kat google berkenaan pegaga ni.

wan ahmad berkata...

itu pegaga air. atas tanah pun boleh hidup. pegaga yg zulkifli cakap tu pegaga darat. ia tidak beracu, pegaga ini lah yg selalu di buat jus

Catat Ulasan